AMAZON PPC: gedetailleerde gids voor de PPC-strategie

amazon ppc

Effectieve marketing is vaak de levensader van elke succesvolle bedrijfsstrategie. Als u een Amazon-verkoper bent, is een van de belangrijkste online tools voor het ontwikkelen van uw marketingstrategie het PPC-advertentieprogramma (pay-per-click) van Amazon.
Met de juiste opzet en strategie kunnen Amazon PPC-advertenties u helpen de doelstellingen te bereiken die nodig zijn om uw organisatie vooruit te helpen in de e-commerce-industrie. Een effectieve advertentiecampagne kan de verkoop rechtstreeks naar uw Amazon-winkel stimuleren en u in staat stellen uw doelgroep te bereiken (en misschien uit te breiden), waardoor uw merk de aandacht krijgt die het verdient.
Een andere reden waarom verkopers PPC-advertenties gebruiken, is dat Amazon-kopers al winkelen met het doel om te kopen, dus investeren in advertenties op een platform dat bijna altijd voor snelle verkopen zorgt, is nog steeds een solide gok. Is het gebruik van Amazon PPC-advertenties echter de moeite waard, gezien de potentiële kosten en het creatieve proces? We hebben het hier voor je uitgesplitst.

Wat is Amazon PPC?

Amazon PPC (Pay Per Click) is het advertentiemodel van Amazon. Adverteerders strijden om de weergave van hun advertenties op Amazon, waarbij de hoogste bieder de grootste advertentiepositie krijgt. Alleen wanneer een klant op zijn advertentie klikt, betalen adverteerders Amazon de kosten die ze hebben geboden. De term "Gesponsorde items" wordt vaak gebruikt om Amazon PPC-advertenties te beschrijven.

PPC-advertenties worden betaald wanneer iemand erop klikt, zoals de term al aangeeft. De prijs die klanten betalen wordt bepaald in een real-time veiling. De verkoper die de hoogste prijs biedt voor een zoekterm, krijgt zijn advertentie als eerste te zien. De op één na hoogste bieder ontvangt zijn advertentie op de tweede plek, en zo verder voor de laagste bieders. Verkopers kunnen hun biedingen wijzigen om aan te geven wanneer advertenties worden weergegeven. Ze kunnen bijvoorbeeld minder bieden op advertenties die 's nachts op een bepaalde plaats worden weergegeven dan op advertenties die in de vroege avond worden weergegeven.
Hoe vaker er op een PPC-advertentie wordt geklikt, hoe meer Amazon de handelaar moet betalen. Toch zal dit idealiter resulteren in hogere productverkopen.

Voordelen van het gebruik van Amazon PPC

Met Amazon PPC kunt u uw producten adverteren in een kanaal waar klanten willen kopen. Als u de juiste zoekwoorden kiest, kunt u zich richten op mensen die specifiek op zoek zijn naar uw type goederen.

Met behulp van deze advertenties kun je de zichtbaarheid van je product of merk op Amazon vergroten. Amazon biedt verschillende targetingstrategieën, waardoor het gemakkelijk is om ervoor te zorgen dat uw advertenties alleen door de juiste groep potentiële kopers worden gezien.

Afhankelijk van uw doelstellingen kunt u het soort advertentie dat u gebruikt en de manier waarop u uw campagnes uitvoert aanpassen. Hiervoor heeft Amazon veel speelruimte. Daarnaast vindt u een groot aantal exemplaren van Amazon PPC-software van derden die u kunt gebruiken om uw campagnes te verfijnen. Veel hiervan omvatten AI-automatisering.

Je organische ranking op Amazon wordt beïnvloed door de inkomsten uit Amazon PPC. Uw organische rankings voor die producten zullen verbeteren naarmate u meer omzet genereert met uw PPC-advertenties. Dit is vooral handig voor nieuwe producten zonder eerdere verkoopgeschiedenis.
In theorie zou je een Amazon PPC-campagne moeten starten wanneer je een nieuw product op Amazon lanceert, hoewel andere experts adviseren te wachten tot je drie tot vijf beoordelingen hebt.

Hoe werkt Amazon PPC?

Elke maand ontvangt Amazon miljoenen zoekopdrachten. Mensen voeren zoektermen (keywords) in, die kunnen variëren van enkele woorden tot uitgebreide woordgroepen (long-tail keywords). De meerderheid van de gebruikers van Amazon doet dit om een ​​aankoop te doen, niet om te etaleren. Als ze precies weten wat ze willen, typen ze normaal gesproken een merk- of productnaam in het zoekgebied, zoals 'ASICS Gel-Venture 7 hardloopschoenen voor heren'. Als ze het niet zeker weten, typen ze eerder een algemener zoekwoord, zoals 'Hardloopschoenen' of zelfs alleen 'Schoenen'.

Als gevolg van uw zoekopdracht haalt Amazon een lijst met producten op. Dit zijn voornamelijk 'organische' zoekresultaten, die niet worden beïnvloed door betaalde advertenties. Met de juiste zoekmachine-optimalisatie zal Amazon proberen de meest relevante zoekresultaten te vinden op basis van productvermeldingen (SEO).

Amazon geeft ook een tweede reeks resultaten weer waarnaar wordt verwezen als 'Gesponsord', dit zijn betaalde zoekresultaten. Wanneer u met uw muis over het kleine ik-teken naast een gesponsorde advertentie beweegt, ontvangt u een verklaring van Amazon waarin staat: "U ziet deze advertentie op basis van de relevantie van het product voor uw zoekopdracht." Gesponsorde advertenties zijn op verschillende plaatsen te vinden, ook boven en naast organische resultaten.

Voor specifieke zoekwoorden strijden veel verkopers vaak om een ​​hoge positie voor hun advertenties. Bij het kiezen waar een bepaalde advertentie zal verschijnen, houdt Amazon rekening met twee factoren:

  • Hun CPC-biedprijs: personen die meer betaalden om hun advertenties te plaatsen, verdienden betere posities.
  • Amazon berekent de "kwaliteit" van een advertentie op basis van de waarschijnlijkheid dat iemand erop zal klikken. Het kent een bonus toe voor advertenties van hoge kwaliteit, wat betekent dat een adverteerder van een advertentie van hoge kwaliteit minder kan bieden voor een plek dan iemand met advertenties van mindere kwaliteit.

Verschillende soorten Amazon-advertenties

Gesponsorde producten, gesponsorde merken en gesponsorde display-advertenties zijn de drie soorten advertenties die op Amazon kunnen worden geplaatst.

#1. Gesponsorde producten

Deze advertenties werken op dezelfde manier als Google Ads. Voor een bepaalde zoekterm promoot je een specifiek product in de zoekresultaten van Amazon. Wanneer een klant op uw PPC-advertentie klikt, betaalt u Amazon een vergoeding. Deze advertenties kunnen worden gevonden in zoekresultaten of als onderdeel van een advertentiecarrousel op een pagina met productdetails. Professionele verkopers, verkopers, boekverkopers, Kindle Direct Publishing (KDP)-schrijvers en bureaus kunnen deelnemen aan de Sponsored Goods-campagne.

#2. Gesponsorde merken

Met een gepersonaliseerde kop, logo en maximaal drie artikelen kunnen merken zichzelf promoten boven de zoekresultaten van Amazon. Deze zijn ook te vinden op productdetailpagina's. Een link naar uw Amazon Shops-pagina of een unieke bestemmingspagina kan worden opgenomen. U kunt nu videoadvertenties maken die verbinding maken met productdetailpagina's. Professionele verkopers die lid zijn van de Amazon Brand Registry, verkopers, boekverkopers en bureaus kunnen allemaal deelnemen aan Sponsored Brands-campagnes.

#3. Gesponsorde display-advertenties

Zowel op als buiten Amazon zijn er door Amazon gesponsorde display-advertenties. Ze verschijnen alleen wanneer uw producten op voorraad zijn en zijn een functieaanbieding. Deze worden meestal weergegeven op de startpagina van Amazon, pagina's met zoekresultaten (naast of onder de zoekresultaten), productdetailpagina's (onder de knop 'Toevoegen aan winkelwagen') en sommige apps en websites van derden. Ze markeren bepaalde producten en leiden klanten naar pagina's met productinformatie. Gesponsorde display-advertenties worden aangeboden aan professionele Amazon-verkopers, leveranciers en bureaus met klanten die producten op Amazon verkopen. Amazon test ook gesponsorde display-advertenties voor Fire TV, die momenteel alleen beschikbaar zijn voor Fire TV-app-ontwikkelaars, Prime Video Channels, Prime Video Direct-uitgevers en filmdistributeurs in de Verenigde Staten.

Lees ook: TOP AMAZON-CONCURRENTEN: alles wat u moet weten

Wat zijn de kosten van Amazon-advertenties?

Wanneer iemand op een van uw advertenties klikt, betaalt Amazon u. Omdat u niet betaalt voor vertoningen, zijn uw advertenties gratis voor iedereen die ze bekijkt maar ervoor kiest er niet op te klikken. Wat u biedt in de PPC-veilingen bepaalt de exacte prijs die u betaalt.
Op Amazon variëren de kosten per klik (CPC) van $ 0.02 tot $ 3.00. Deze kosten kunnen echter aanzienlijk variëren, afhankelijk van de productcategorie, marktplaats, advertentiesoort en concurrentieniveau voor advertentieruimtes.
Wanneer u een advertentie op Amazon uitvoert, zijn dit meestal de enige kosten die u maakt. Er worden geen verdere kosten in rekening gebracht door Amazon.

Hoe Amazon PPC-veiling werkt

Hoewel het grootste deel van de activiteit in realtime achter de schermen plaatsvindt, zijn uw advertenties gebaseerd op een biedsysteem. U wedijvert om advertentieruimte met anderen, vaak uw concurrenten. Als gevolg hiervan veilt Amazon elke advertentiepositie om marketeers te selecteren.

Elke potentiële adverteerder brengt een bod uit dat het hoogste bedrag vertegenwoordigt dat hij bereid is te betalen voor elke klik op zijn advertentie. De hoogste bieder ontvangt de advertentieruimte van Amazon. Maar u hoeft het bedrag dat u biedt niet te betalen, omdat Amazon de hoogste bieder $ 0.01 (één cent) meer in rekening brengt dan de op een na hoogste bieder.

Voor een zoekwoord is er vaak ruimte voor meerdere advertenties op een pagina. In dat geval benadert Amazon iedereen op dezelfde manier. Elke zegevierende bieder betaalt $ 0.01 meer dan het bod van de verkoper eronder.

Belangrijke prestatie-indicatoren voor Amazon PPC Advertising

Amazon-marketeers houden, net als alle internetmarketeers, hun succescijfers nauwlettend in de gaten. Een van de belangrijkste KPI's zijn:

  • Vertoningen geven aan hoe vaak uw advertenties in zoekresultaten verschijnen.
  • Clicks – het aantal keren dat mensen op uw advertentie klikken.
  • CPC is de winnende prijs in een PPC-biedveiling ($ 0.01 hoger dan het volgende hoogste bod). Dit tarief bepaalt hoeveel uw advertentie gaat kosten.
  • CTR – CTR = het aantal klikken/aantal vertoningen vermenigvuldigd met 100. Deze statistiek geeft het percentage mensen weer dat uw advertentie ziet en er vervolgens op klikt. Het bepaalt hoe aantrekkelijk uw advertenties zijn.
  • Conversieratio (CVR) – CVR = het aantal bestellingen gedeeld door het aantal klikken vermenigvuldigd met 100. Deze statistiek meet hoe aantrekkelijk uw advertenties zijn, dwz het percentage individuen dat op uw advertenties klikt en uiteindelijk uw goederen koopt.
  • Advertentiekosten van verkopen (ACoS). Advertentie-uitgaven / advertentie-inkomsten vermenigvuldigd met 100 is gelijk aan ACoS. Hieruit kunt u leren hoe succesvol uw advertenties zijn en hoe u presteert ten opzichte van uw rivalen. Het laat zien hoeveel u uitgeeft aan advertenties om één dollar aan verkopen te maken.
  • Rendement op advertentie-uitgaven (ROAS). Het laat u zien hoeveel geld u verdient voor elke dollar die u uitgeeft aan advertentieadvertenties. ROAS wordt berekend als advertentie-inkomsten / advertentie-uitgaven vermenigvuldigd met 100 = 1/ACoS.

Nu ACoS de effectiviteit van uw Amazon PPC-advertenties aantoont, kan het nuttig zijn om deze statistiek te vergelijken met die van andere bedrijven in uw vakgebied. Als uw ACoS hoger is dan die van uw concurrenten, kunt u mogelijk uw campagne verbeteren. Aangezien advertentie-uitgaven een factor zijn, wordt uw ACoS natuurlijk bepaald door hoeveel u zich kunt veroorloven en bereid bent te betalen voor een advertentiecampagne.

5 eenvoudige stappen naar een succesvolle Amazon PPC-strategie

Breng de bal aan het rollen en zie hoe de klikken en verkopen je Amazon-winkel overspoelen. Hier zijn 5 eenvoudige stappen om uw eerste PPC-advertentiecampagne op te zetten.

#1. Kies uw producten

Kies de producten in uw winkel die u wilt zien slagen in uw eerste PPC-advertentiecampagne na beoordeling van uw concurrentie op de Amazon-marktplaats. Maar houd er rekening mee dat dit werk in uitvoering is. Voordat ze een effectieve advertentiestrategie kiezen, moeten veel leveranciers verschillende alternatieve advertentiecampagnes testen.

Als je een advertentie voor gesponsorde items wilt maken, is dit een goed moment om reclame te maken voor een nieuw product in je winkel en te experimenteren met verschillende zoekwoordstrategieën om je demografische doelgroep te bereiken.

#2. Trefwoorden en optimalisatie

Dit is het moment om uw zoekwoordstrategie te plannen. Amazon doet het werk voor je als je kiest voor automatische targeting. Als u wilt experimenteren met handmatige targeting, moet u uw zoekwoordonderzoek uitvoeren.

Zelfs als u automatische targeting gebruikt, moet u uw Amazon-winkel optimaliseren en ervoor zorgen dat de productvermeldingen (vooral die waarvoor u wilt adverteren) op de juiste manier zijn geoptimaliseerd: productbeschrijvingen, titels, foto's, alles moet in orde zijn, of anders uw advertentie-advertentie-uitgaven zal worden verspild.

Moeite met zoekwoordoptimalisatie? Maak je geen zorgen. Als SEO en zoekwoordoptimalisatie niet jouw sterkste punt zijn, probeer dan een virtuele assistent van Amazon in dienst te nemen die gespecialiseerd is in SEO.
U kunt ook het zoekwoordvolume en het concurrentievermogen op Amazon vinden met behulp van een handige tool genaamd KeywordsEverywhere.

#3. Start nu uw PPC-advertentiecampagne.

Log in op uw Seller Central-account en begin met het maken van uw advertentiecampagne. Een advertentie op het tabblad Adverteren en selecteer 'Campagne maken'. Selecteer ten slotte het PPC-advertentietype dat u wilt testen.
Nadat u uw PPC-advertentie heeft gekozen, wordt u gevraagd om de naam van uw advertentiecampagne, de start- en einddatum van de campagne en het dagbudget in te voeren. Kies daarna tussen handmatig en automatisch richten. Kies vervolgens de dingen waarvoor u wilt adverteren en uw basisbod.

Als u handmatige targeting kiest, moet u uw zoekwoorden uploaden voor de volgende fase. U kunt maximaal 1,000 zoekwoorden of zoektermen per advertentietype targeten met Amazon PPC-advertenties. Bij het opzetten van een advertentiecampagne moet u zich richten op 20 tot 40 zoekwoorden. Upload gewoon de trefwoorden in een.csv-bestand om het eenvoudiger te maken.
Ongeacht de PPC-advertentiegroep die u maakt, zorg ervoor dat u zich houdt aan de Amazon-normen voor de specifieke advertentie.

#4. Stel uw advertentiebiedingen in

Nu moet u uw biedingen voor elke doelperiode instellen. U kunt altijd teruggaan en uw biedingen wijzigen, zodat ze niet definitief zijn. Houd bij het uitvoeren van uw onderzoek rekening met de kostenstrategie van elk zoekwoord.
Over het algemeen is het een goed idee om te bieden op een combinatie van zoekwoorden die betrekking hebben op uw product, met een hogere prijs op woordgroepen met een lager concurrerend tarief, omdat de kans groter is dat u die term wint en de advertentie krijgt.

#5. Stuur ons uw PPC-advertentie voor evaluatie

U moet uw werk indienen en wachten tot Amazon uw advertentiecampagne goedkeurt, net zoals toen u uw eerste Amazon-winkel opende. Dit kan een paar uur duren of misschien wel een dag.
U kunt beginnen met het volgen van de prestaties van uw PPC-advertentiecampagne terwijl deze live is.

Het budget van uw Amazon PPC-campagne berekenen

Uw Amazon PPC-campagnebudget kan worden beïnvloed door uw volledige advertentiebudget en het percentage dat u bereid bent te besteden aan Amazon. Het optimale of streefbedrag voor uw PPC-campagne kan statistisch worden berekend.

#1. Identificeer uw doel-ACOS

De hoeveelheid geld die u zich kunt veroorloven om aan advertenties uit te geven, is een duidelijke real-world beperking van uw Amazon PPC-advertenties. U moet een figuur hebben om een ​​effectieve marketingcampagne op te zetten.
Bereken hiervoor uw winstmarge op elke verkoop.
Om de winstmarge te berekenen, trekt u uw kosten per eenheid af van uw productprijs. De kosten voor het kopen of vervaardigen van uw producten, evenals eventuele Amazon-vergoedingen en bezorgkosten, zijn inbegrepen in uw kosten.

Als u bijvoorbeeld een product verkoopt voor $ 150 en u heeft $ 40 aan productiekosten per eenheid, $ 30 aan Amazon-kosten per eenheid en $ 20 aan verzendkosten per eenheid, dan is uw winst per eenheid $ 150- $ 40- $ 30- $ 20 = $ 60.

Anders gezegd, voor elk item van $ 150 dat je op Amazon verkoopt, ontvang je $ 60. (zonder PPC-reclame).
U kunt tot $ 60 aan PPC-advertenties uitgeven om een ​​verkoop te doen voordat u verlies maakt.

Winst per eenheid / productprijs x 100 is de formule voor het berekenen van uw Breakeven ACoS. In dit geval is de Break-Even ACoS 60 / 150 x 100 = 40%. U kunt tot 40% van uw verkoopprijs bieden voor PPC-advertenties voordat u geld verliest.

U kunt uw berekeningen wijzigen om rekening te houden met een gewenste winstmarge. Target ACoS = Break-Even ACoS – Doelwinstmarge, zoals we hierboven zagen. Dus als u voor dit voorbeeld een winstmarge van 15% wilt, is uw Target ACoS 40 – 15 = 25%. U kunt tot 25% van uw verkoopbudget besteden aan PPC-advertenties.

#2. Bepaal uw budgettoewijzing

Voor elke campagne moet u een gemiddeld dagbudget maken. Dit geeft u uw maximale besteding per kalendermaand.
Maximale maandelijkse uitgaven = Dagbudget * Aantal resterende dagen in deze kalendermaand

U kunt bijvoorbeeld besluiten dat u elke dag $ 10 aan een campagne kunt besteden. Stel je voor dat het 16 juli is en je hebt nog 15 dagen in de maand. Uw maximale uitgaven voor de rest van de kalendermaand (juli) zijn 10 * 15 = $ 150. Als u op een dag minder uitgeeft dan uw gebruikelijke dagbudget, heeft u de volgende dag meer geld te besteden.

U kunt ook een vast dagbudget instellen voor uw advertentiecampagne (alle campagnes samen). Zelfs als u nog steeds niet-bestede bedragen heeft voor een specifieke campagne, worden uw campagnes beëindigd als u deze limiet bereikt. Als uw campagnes winstgevend zijn, moet u waarschijnlijk afzien van een vast dagbudget. Hoewel het u beschermt tegen te hoge uitgaven, beperkt het wel het succes van de lucratieve campagne.

#3. Bepaal uw standaardbod

Uw standaardbod is het bedrag dat u biedt voor de zoekwoorden waarvoor u uw advertenties wilt weergeven. Uw standaardbod moet rekening houden met zowel uw break-even ACoS als de conversieratio van uw product.

Ga uit van een Amazon-conversieratio van 10%. Dit betekent dat één op de tien mensen die op uw advertentie klikken, converteert. Ervan uitgaande dat uw beoogde ACoS 25% is, zoals eerder bepaald, betekent dit dat u van plan bent 25% van uw inkomsten te besteden aan advertentieadvertenties. Dit betekent dat uw kosten per klik (CPC) niet hoger mogen zijn dan 2.5% van uw inkomsten.

Als gevolg hiervan is de totale berekening voor uw standaardbod:
Doel ACoS x Verkoopprijs x Conversieratio = Standaardbod
Onze standaardaanbieding is 25% x $ 50 x 10% = $ 1.25 per klik als we ons Amazon-product voor $ 50 verkopen.

Conclusie

Amazon PPC lijkt in het begin misschien een moeilijke advertentiekeuze, maar na verloop van tijd wordt het produceren van geweldige campagnes en advertenties gemakkelijker. Het gebruik van tools zoals Adtomic maakt het gemakkelijk om campagnes te ontwikkelen en te beheren en bespaart u veel tijd en geld, dus probeer het eens.

Referenties

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Dit vind je misschien ook leuk