AANSCHAFFINGSKOSTEN: Berekenen en kosten (gedetailleerde gids)

Acquisitie kosten
GeekFlare

Aankoopkosten is een zakelijke term die beschrijft hoeveel geld het kost om apparatuur of eigendommen te verwerven na alle aanpassingen maar vóór belastingen. Deze term beschrijft ook de kosten van het overnemen van een ander bedrijf of het kopen van een bestaande eenheid van een ander bedrijf. Dit soort kosten geeft bedrijven inzicht in het werkelijke bedrag dat voor activa is betaald voordat belastingen worden afgetrokken. In dit artikel bekijken we wat acquisitiekosten zijn, de principes die worden gebruikt om deze te berekenen, en de formule en rekenmachine voor klantacquisitiekosten.

Wat zijn aanschafkosten?

Aankoopkosten, ook wel 'boekwaarde' of 'boekwaarde van activa' genoemd, is een kostenconcept dat van toepassing is wanneer een bedrijf een vast activum koopt, zoals een gebouw, apparatuur of land. De aanschaffingskosten van een vast activum zijn de kosten die het bedrijf voor het activum heeft betaald minus eventuele omzetbelasting. Aanpassingen zoals incentives, kortingen en afsluitkosten zijn inbegrepen in de acquisitiekosten. Deze berekening wordt gebruikt om de werkelijke financiële kosten van een actief te bepalen, inclusief alle kosten die niet in de aankoopprijs waren inbegrepen.

Acquisitiekosten worden op de balans van een onderneming geboekt onder de vaste activa. De totale kosten op de balans omvatten alle kosten die zijn gemaakt om het actief te gebruiken, inclusief kosten die verband houden met het laten werken en produceren van het actief.

Klant acquisitiekosten

Klantacquisitiekosten (CAC) is de hoeveelheid geld die een bedrijf uitgeeft om een ​​nieuwe klant te werven. Het helpt bij het berekenen van het rendement op investeringen van inspanningen om hun klantenkring uit te breiden. CAC wordt berekend door de kosten van het omzetten van prospects in klanten (marketing, reclame, verkooppersoneel en andere uitgaven) op te tellen en het totaal te delen door het aantal verworven klanten.

Wat zijn klantacquisitiekosten?

Klantacquisitiekosten, in marketingkringen afgekort als CAC, beschrijven hoeveel een bedrijf moet uitgeven om een ​​nieuwe klant te werven. CAC wordt steeds populairder omdat organisaties webanalyses gebruiken om datagestuurde beslissingen te nemen. Of bedrijven nu betalen om potentiële klanten op banners te laten klikken of investeren in artikelen en grafische inhoud, het meten van hun CAC helpt hen te bepalen of ze waar voor hun geld krijgen wanneer ze investeren in de groei van hun klantenkring.

Formule voor acquisitiekosten voor klanten

De formule voor de acquisitiekosten van klanten is als volgt:

Klantacquisitiekosten = verkoop- en marketingkosten/aantal nieuwe klanten

Waar:

  • Verkoop- en marketingkosten omvatten advertentie- en marketinguitgaven, betaalde commissies en bonussen, salarissen van marketeers en verkoopmanagers, en overheadkosten voor verkoop en marketing gedurende de meetperiode.
  • Het aantal nieuwe klanten is het totaal aantal verworven klanten tijdens de meetperiode.

Hoe de klantacquisitiekosten te berekenen

U kunt een standaard CAC-formule gebruiken om de acquisitiekosten van klanten te berekenen door de totale kosten van het werven van klanten (kosten van verkoop en marketing) over een bepaalde periode te delen door het totale aantal klanten dat in die periode is verworven.

De formule voor klantacquisitiekosten (CAC) is heel eenvoudig. Laten we beginnen met een eenvoudige formule, zoals deze:

Klantacquisitiekosten = verkoop- en marketingkosten/aantal nieuwe klanten

Voorbeelden van acquisitiekosten voor klanten

Laten we eens kijken naar voorbeelden die betrekking hebben op het berekenen van de acquisitiekosten van klanten met behulp van de formule.

Voorbeeld 1: een softwarebedrijf

Stel dat een CRM-softwarebedrijf $ 30,000 investeert in een marketingcampagne. Na de campagne ontdekt het bedrijf dat 1,200 nieuwe klanten zich op hun dienst hebben geabonneerd.

Het bedrijf verwacht $ 50,000 per jaar extra uit te geven aan technische en productiekosten voor deze nieuwe klanten. De CAC van dit softwarebedrijf zou zijn:

Klantacquisitiekosten = ($ 50,000 + $ 30,000) ÷ 1,200 = $ 80,000 ÷ 2,000 = $ 40

Dit betekent dat het softwarebedrijf $ 40 aan elke nieuwe klant besteedde.

Voorbeeld 2: een detailhandelaar in consumptiegoederen

Stel dat een bedrijf in consumptiegoederen $ 5,000 uitgeeft aan verkoop en $ 1,000 aan marketing om 1000 nieuwe klanten te werven. De CAC van het bedrijf wordt dan als volgt berekend:

CAC = ($ 5,000 + $ 1,000) ÷ 1,000 = $ 6,000 ÷ 1,000 = $ 60

Voorbeeld 3: een productiebedrijf

Als een fabrikant van bouwmaterialen $ 10,000 uitgeeft aan marketing en $ 5,000 aan verkoop, maar 200 nieuwe klanten krijgt, is de CAC van het bedrijf:

CAC = ($ 10,000 + $ 5,000) ÷ 200 = $ 15,000 ÷ 200 = $ 75

Voorbeeld 4: een vastgoedbedrijf

Een duplex-vastgoedbedrijf besteedt $ 25,000 aan marketing en $ 10,000 aan verkoop. Het bedrijf krijgt 70 nieuwe klanten na het uitvoeren van zijn advertenties.

Het CAC van dit vastgoedbedrijf zou zijn:

CAC = ($ 25,000 + $ 10,000) ÷ 70 = $ 35,000 ÷ 70 = $ 500

Rekenmachine voor klantacquisitiekosten

Het berekenen van uw klantacquisitiekosten maakt het eenvoudiger om verschillende acquisitiemethoden te evalueren, de effectiviteit van uw algehele klantacquisitiestrategie te meten en winstgevendheid op lange termijn te garanderen.

Deze gratis kostencalculator voor klantacquisitie versnelt het proces door u alle tools te bieden die u nodig hebt om de belangrijkste klantacquisitiestatistieken eenvoudig te berekenen en bij te houden.

U kunt het volgende doen:

  • Bereken met behulp van eenvoudige sjablonen uw Customer Acquisition Cost, Customer Lifetime Value en CLTV to CAC Ratio.
  • Volg maandelijks de groei van uw CAC.
  • Bepaal welke middelen nodig zijn voor toekomstige klantenwerving, verfijn processen en wijs budgetten verstandig toe

Waarom is CAC zo belangrijk voor een bedrijf?

Kosten voor klantenwerving weerspiegelen rechtstreeks het toekomstige succes van uw SaaS-kosten. De meeste SaaS-bedrijven investeren een aanzienlijke hoeveelheid tijd en geld voordat ze hun investering terugverdienen. Deze statistiek wordt steeds belangrijker naarmate de tijd verstrijkt en u begint de maanden op te tellen die nodig zijn om te herstellen van CAC en daadwerkelijk winst te maken.

Om drie redenen is het van cruciaal belang om de kosten van klantacquisitie te begrijpen, om het bot te zeggen:

Verhoog uw LTV/CAC-ratio naar 3 of hoger.

Elk kwartaal moet u uw verkoop- en marketingoutput optimaliseren om uw LTV/CAC-ratio te beheren. Je moet constant je kanalen en tactieken optimaliseren om ervoor te zorgen dat je deze verhouding optimaliseert en die groene driehoek zo groot mogelijk maakt. Als vuistregel geldt dat u wilt dat dit aantal minimaal drie bedraagt, wat betekent dat u voor elke dollar die u in uw SaaS-machine stopt, drie dollar terugkrijgt.

Bepaal en optimaliseer uw terugverdientijd.

U bent direct geld kwijt wanneer u een nieuwe betalende klant binnenhaalt. Dit betekent dat de eerste prioriteit in de toekomst moet zijn om het geld dat u vooraf hebt betaald zo snel mogelijk terug te verdienen. Beschouw de terugverdientijd als de volgende laag van CAC, omdat deze een veel gedetailleerder beeld geeft van hoe uw kanalen en bedrijf als geheel presteren bij de acquisitie, vooral als u een freemium-model gebruikt.

Bewaak en optimaliseer uw CAC-ratio.

CAC reikt verder dan de CAC tot wat bekend staat als de CAC-ratio. Dit aantal is aanzienlijk (en zal in de toekomst verder worden besproken) omdat het doel van een bedrijf is om marge te genereren, niet alleen omzet. Als gevolg hiervan vergelijkt de CAC-ratio de brutomarge met de acquisitiekosten van klanten in de loop van de tijd.

Wat moet u opnemen in een CAC-berekening?

CAC bestaat uit twee belangrijke statistieken: alle verkoop- en marketingkosten die zijn gemaakt om klanten te werven en het aantal verworven klanten. Dat is alles.

Uitgaven voor verkoop en marketing

Salarissen, tools en uitgaven zijn doorgaans inbegrepen in de totale verkoop- en marketingkosten. Met alles in die branches moet rekening worden gehouden bij het berekenen van uw CAC. Overweeg dit: alles op uw winst- en verliesrekening dat bijdraagt ​​aan de werving van nieuwe klanten moet worden opgenomen. Onthoud dat u probeert uw winstgevendheid te maximaliseren, dus u wilt geen dingen uitsluiten die tekortkomingen in uw acquisitiestrategie zouden verbergen of dingen opnemen die zouden maskeren hoe winstgevend uw acquisitie werkelijk is.

Nieuwe klanten geworven

Dit is van cruciaal belang: neem alleen nieuwe klanten op die u hebt verworven. Vanwege de opname van "Klantensucces" in SaaS-bedrijven, is dit een beetje meer omstreden. CS richt zich daarentegen op retentie, die zou moeten toenemen in termen van MRR/ARR. CAC richt zich op SaaS-overnames.

Wat sluit een CAC-berekening uit?

Er is een verhitte discussie in SaaS over het al dan niet opnemen van klantsucceskosten in CAC (zoals hierboven vermeld). Klantensucces is meestal niet inbegrepen in CAC, op basis van onze gesprekken met en aanwezigheid in SaaS-directiekamers. Dit is niet noodzakelijkerwijs een reden om het niet te hebben, maar als je kijkt naar de kosten voor klantsucces, is hun primaire doel het vergroten van je expansieve inkomsten in plaats van het werven van nieuwe klanten.

Ja, klantensucces kan worden beschouwd als een deel van de verkoop. Toch moet u elk onderdeel van uw SaaS-basis als een afzonderlijke as beschouwen om ervoor te zorgen dat u elk onderdeel van de SaaS-vergelijking optimaliseert, in plaats van het te behandelen als gewoon een andere verantwoordelijkheid voor uw verkoopteam. Als gevolg hiervan is klantsucces veel logischer om op te nemen in uw CAC-ratio dan pure CAC, omdat u de efficiëntie van uw acquisitieteams onafhankelijk wilt meten.

Wat zijn de vier manieren om CAC te verminderen?

De acquisitiekosten van klanten worden berekend om de winstgevendheid van uw acquisitieteams te beoordelen en te behouden. Het bedrijf kan niet levensvatbaar zijn als uw kosten om de klant door de deur te krijgen hoger zijn dan uw Customer's Lifetime Value (CLV, LTV). De beste vuistregel is om 33% van uw gemiddelde customer lifetime value of minder uit te geven.

Dat gezegd hebbende, laten we deze kennis nu meteen gebruiken. Hier zijn enkele ideeën om uw CAC te verlagen en uw winst te vergroten.

#1. Verbeter uw verkoop- en marketingtrechters.

Begrijp hoeveel bezoeken leiden tot leads, hoeveel leads leiden tot opportunities en hoeveel opportunities leiden tot klanten door elke stap van het proces te kwantificeren. De Balfour-methode van het groeiproces, die zorgt voor een goede mechanica in uw kanalen, is de beste manier om dit te doen.

#2. Verbeter uw prijsstrategie

Vergeet niet dat een groot deel van CAC bijdraagt ​​aan de herstelperiode en ook aan uw CAC-ratio. Als gevolg hiervan, als u uw prijzen optimaliseert om vooraf geld te verdienen om uw CAC te recupereren, zoals verplichte training, integratiekosten, enzovoort, kunt u ervoor zorgen dat u zo snel mogelijk winst gaat maken.

#3. Verbeter de efficiëntie van verkoop- en marketinguitgaven

Overweeg om de marketing- en verkoopkosten te verlagen. Steek geld in kanalen met bewezen rendement om te voorkomen dat u nog meer geld verspilt.

#4. Betrek nieuwe klanten en prospects zo snel mogelijk

Verminder de tijd die nodig is om nieuwe klanten te binden aan uw product. Hoe sneller een klant met een product omgaat, hoe lager de acquisitiekosten per klant.

Wat is een voorbeeld van acquisitiekosten?

Als een bedrijf bijvoorbeeld een transportbedrijf moet betalen om een ​​bedrijfsmiddel te verplaatsen, wordt dit verrekend in de aanschaffingskosten. De kosten om te bepalen of apparatuur of machines volledig functioneel zijn, zijn inbegrepen in de totale aanschaffingsprijs.

Wat is een goede CAC-ratio?

De ideale LTV/CAC-verhouding is 3:1, wat betekent dat u drie keer zoveel moet verdienen als wat u aan klantenwerving hebt uitgegeven. Het is uw verantwoordelijkheid om een ​​rooksignaal af te geven als uw LTV/CAC lager is dan 3. Het is een teken dat u moet proberen uw marketingkosten te verlagen.

Moet CAC hoog of laag zijn?

CAC is een cruciale maatstaf voor bedrijfsgroei voor het bepalen van de winstgevendheid van klanten en de verkoopefficiëntie. Als uw bedrijfsmodel succesvol is, zal uw CAC lager zijn dan uw LTV. Schrik niet als uw CAC momenteel hoger is dan uw LTV.

Wat is LTV en CAC?

De Customer Lifetime Value to Customer Acquisition Cost (LTV: CAC) ratio vergelijkt de lifetime value van een klant met de kosten van het verwerven van die klant.

Wat is een goede CAC voor SaaS

De beste SAAS-bedrijven hebben een LTV/CAC-ratio van meer dan drie, en soms wel zeven of acht:

  • LTV staat voor de Lifetime Value van een typische klant.
  • CAC staat voor de kosten van het verwerven van een typische klant.

Wat is de regel van 40%?

De regel van 40 - het principe dat het gecombineerde groeipercentage en de winstmarge van een softwarebedrijf meer dan 40% moeten bedragen - heeft de afgelopen jaren aan kracht gewonnen als een hoogwaardige graadmeter voor de prestaties van softwarebedrijven, met name op het gebied van durfkapitaal en groeivermogen.

Hoe berekenen SaaS-bedrijven CAC?

Om uw klantacquisitiekosten te berekenen, telt u al uw verkoop- en marketinguitgaven (inclusief personeelskosten) over een bepaalde periode bij elkaar op en deelt u dit door het aantal klanten dat u in diezelfde periode heeft geworven.

Hoe berekent SaaS CAC en LTV?

De LTV/CAC-ratio wordt conceptueel berekend door de totale verkoop (of brutomarge) aan een enkele klant of klantengroep gedurende hun gehele levensduur (LTV) te delen door de kosten om diezelfde klant of klantengroep aanvankelijk te overtuigen om hun eerste aankoop te doen (CAC).

Conclusie

Alleen door te begrijpen hoeveel het kost om nieuwe klanten te werven, kunt u een weloverwogen zakelijke beslissing nemen en de winstgevendheid van uw bedrijf op de lange termijn voorspellen. Neem dus nu de tijd om de klantenwervingskosten van uw bedrijf te bepalen om uw middelen beter te kunnen toewijzen.

Referenties

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Dit vind je misschien ook leuk